Com és la matèria?
1) Respon aquestes qüestions
- Què és la matèria? _____________________________________________
- Què propietats es poden mesurar? La ___________ i el __________
- En quins tres estats es pot trobar la matèria?_________________________________
2) Relaciona
Quantitat de matèria que té un cos. |
Té dues propietats: massa i volum |
Matèria |
Tot el que ens envolta |
Kg o g (bàscula) |
Volum |
Quantitat d’espai que ocupa la matèria |
Litres (recipients graduats) |
massa |
3) Contesta les preguntes:
- Què es la massa? _________________________________________________________
- Amb quin instrument es mesura la massa? _____________________________________
- En quina unitat es mesura la massa? __________________________________________
- Què es el volum? _________________________________________________________
- Amb quin instrument es mesura el volum? ______________________________________
- En quina unitat es mesura el volum? ___________________________________________
4) Rodeja els que són matèria.
Aigua |
Amor |
Rapidesa |
Aire |
Sal |
Simpatia |
Línea |
Fred |
Ira |
Oli |
Oxigen |
Bufanda |
Color |
vi |
Hidrogen |
Dit |
5) Calcula la massa i el volum d’un objecte.
Objecte__________________
Massa___________________
Volum____________________
6) Experiment.
- Fes una mescla homogènia i desprès indica quins components (indica també si has utilitzat alguna substància pura) has utilitzat i quin es el resultat. Dibuixa.
- Fes una mescla heterogènia i desprès indica quins components (indica també si has utilitzat alguna substància pura) has utilitzat i quin es el resultat. Dibuixa.
7) Un experiment amb mescles.
-
Mescla Heterogènia ___________________________ |
Component ________ __________________ |
Component ________ __________________ |
-
Mescla Homogènia. ___________________________ |
Component ________ __________________ |
Component ________ __________________ |
8)
Gelat de fresa |
Vinagre |
Aigua |
Sopa |
Sal |
Paella |
Sucre |
Gassos |
Oxigen |
9) Respon aquestes preguntes.
- Què és una substància pura? Posa un exemple. _________________________________
_________________________________________________________________________
- Què és una mescla? Posa un exemple. _____________________________________
_________________________________________________________________________
- Què dos tipus de mescla hi ha? Posa un exemple. _____________________________
_________________________________________________________________________
- Què és una mescla homogènia? Posa un exemple. _______________________________
_________________________________________________________________________
- Què és una mescla heterogènia? Posa un exemple. ________________________________
_________________________________________________________________________
ELS ESTATS I ELS CANVIS Físics.
10) Relaciona
Té una forma pròpia, no s’adapta al recipient. |
Matèria liquida |
La seua forma s’adapta al recipient que la conté |
|
El seu volum no canvia, sempre és el mateix |
Matèria gasosa |
La seua forma s’adapta al recipient |
|
El seu volum continua sent el mateix |
Matèria sòlida |
El seu volum també s’adapta al recipient |
Dibuixa dins d’aquestos recipients: un sòlid, un líquid i un gas.
1) Classifica en sòlids, líquids i gasos.
Suc quadern taula xampú llet oxigen vapor d’aigua coixí diòxid de carboni
2) Què li passa a un líquid quan es trenca el recipient que lo conté? ________________________________________________________________________
3) Quins canvis d’estat es produeixen en l’aigua quan l’augmentem la temperatura? I quan la reduïm? ________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1) Posa el nom a cada un dels canvis d’estat.
Els canvis químics.
4) Completa.
Químics Canvis químics reaccions químiques Físics Propietats |
La matèria experimenta dos tipus de canvis:________ i ______. Els ___________________ o_________________________ modifiquen les_______________ de les substàncies.
5) Si posem un paper al foc i es crema ....
- Què ocorre? __________________________________________________________
- Ha canviat la seua propietat el paper? _____________________________________
- Què tipus de canvi és? Físic o químic? _______________________________________
- Les substàncies que es cremen facilment que nom rebren? _________________________
- Completa l’esquema. ( Substància inicial, Combustió, Substàncies resultants)
6) Explica en que consisteix la combustió. Es un canvi físic o químic? Com ho saps? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
7) Fes una llista de 5 materials combustibles: _______________, ___________________, _________________, ________________ i __________________
8) És l’aigua una substància combustible? _______ per què? _________________________________________________________________________
Propietats dels materials
9) Completa.
Propietats dels materials Olor Magnetisme Fragilitat Textura Color |
____________________Propietat que ens ajuda a distinguir els materials |
____________________Propietat de atraure objectes de ferro o d’acer |
_______________ Propietat d’alguns materials de trencar-se fàcilment quan li donen un colp. |
________________________Propietat que s’aprecia amb el tacte. |
_____________________Cada material en té un de característic |
|
10) Indica si són veritables (V) o falses (F) aquestes afirmacions:
- L’aigua es inodora
- El perfum té la propietat de tindre un olor fort
- El ferro té la propietat de la fragilitat
- El vidre té la propietat del magnetisme
- El color no és una propietat del material
- La textura de la seda es suau.
11) Elegeix un material per a cada situació i indica la seua propietat per la qual l’has elegit.
- Els veïns es queixen de la mala olor que fa la pescateria de baix.
Material utilitzat_____________________________________
Solució: ___________________________________________
Propietat del material_________________________________
- S’ha caigut un tros de ferro al pou del poble i no el podem arreplegar perquè no cap una persona dins del pou i les pinces no agafen bé el ferro, segurament perquè esta trencat.
Material utilitzat_____________________________________
Solució: ___________________________________________
Propietat del material_________________________________
- Vaig comprar una jaqueta molt bonica amb l’avantatja que siga suau, però no me la puc ficar. Pica com mil nasso!
Material utilitzat_____________________________________
Solució: ___________________________________________
Propietat del material_________________________________
- S’han construït unes escales precioses de cristall, però cada vegada que vaig amb vestit.... Quina vergonya!
Material utilitzat_____________________________________
Solució: ___________________________________________
Propietat del material_________________________________
Origen de les substàncies que ens interessen
12) Completa.
Matèries primeres origen naturals artificials animal vegetal mineral |
Cada substància que s’utilitza per a fabricar objectes es un _______________. Els materials obtinguts de matèries primeres són _________________ o es fabriquen a partir d’aquest i són ___________________ |
|
______________ ________________cuir, llana i seda |
_____________ el cotó i la fusta |
_______________ marbre, granit, coure, ferro. |
_____________________________Recursos naturals a partir del quals l’esser humà fabrica allò que necessita |
13) Relaciona
Cada substància que s’utilitza per a fabricar objectes.
|
Naturals |
Materials obtinguts directament de les matèries primeres
|
material |
Materials obtinguts d’altres materials
|
Origen animal |
Ens proporcionen materials com el cuir, la llana i la seda
|
Artificials |
Les toques s’utilitzen per a la construcció. De la descomposició dels minerals s’utilitzen alguns per les seues propietats.
|
Origen vegetal |
Ens proporcionen nombrosos materials útils, com el cotó i la fusta |
Origen mineral |
14) Classifica aquets materials segons l’origen: el cuir, la fusta, la seda, la llana, el cotó, el guix i el cànem.
|
|
|
|
|
|
15) Esmenta objectes fabricats a partir de materials d’origen animal, vegetal i mineral.
- Origen animal: ____________________________________________________________
- Origen vegetal:_____________________________________________________________
Origen mineral:_____________________________________________________________
L’energia
1) Completa el text
Renovables L’energia Emmagatzemem No renovables Formes d’energia Fonts d’energia Química Lluminosa Eléctrica Tèrmica o calorífica Mecànica. |
- ______________ és el que produeix canvis en la matèria i permet fer un treball.
- Les ___________________ són els recursos per obtenir energia i poden ser:
- ____________________: es troben a la Terra en quantitats limitades.
- ____________________: són pràcticament inexhauribles.
- ________________ energia en mitjans naturals (midó de les llavors) i dispositius artificials (piles i bateries)
- Les __________________ son:
- ___________________: és l’energia que transporta el corrent elèctric
- ___________________: és l’energia que passa d’un cos més calent a un altre més gelat.
- ___________________: és l’energia que tenen els objectes que es mouen.
- ___________________: és l’energia que emmagatzemem les substancies que formen aliments, piles, bateries, combustibles....
- ___________________: és l’energia que transporta la llum
- ____________ es pot transformar d’una _____________ a un altra.
2) Relaciona
És el que produeix canvis en la matèria i permet fer un treball. |
Renovables |
Són els recursos per obtenir energia |
L’energia |
Es troben a la Terra en quantitats limitades |
Emmagatzemem |
Són pràcticament inexhauribles |
No renovables |
Energia en mitjans naturals (midó de les llavors) i dispositius artificials (piles i bateries) |
Mecànica |
És l’energia que passa d’un cos més calent a un altre més gelat |
Fonts d’energia |
És l’energia que tenen els objectes que es mouen |
Tèrmica |
És l’energia que emmagatzemem les substancies que formen aliments, piles, bateries, combustibles.... |
Química |
És l’energia que transporta la llum |
Lluminosa |
És l’energia que transporta el corrent elèctric |
Eléctrica |
3) Indica quina es verdadera o falsa
- L’energia no és allò que produeix canvis en la matèria ni que permet fer un treball
- Les fonts d’energia són: elèctriques, tèrmiques, mecàniques, químiques i lluminoses.
- Les formes d’energia són els recursos dels quals obtenim energia.
- Les fonts renovables són pràcticament inexhauribles
- Les fonts no renovables estan en la Terra en quantitats limitades
- La energia no es pot emmagatzemar
- L’energia Electric és l’energia que transporta la llum
- L’energia lluminosa és l’energia que transporta el corrent elèctric
- L’energia tèrmica és l’energia que passa d’un cos més calent a un altre més gelat
- L’energia mecànica és, per exemple, el moviment dels cossos
- L’energia química és aquella que es guarda en els aliments, les piles i les bateries, entre altres
4) Indica quina forma d’energia és.
- Pels cables de la llum. _______________________
- Algú amb la mà calenta em posa la seua mà en la meua, que està freda i la meua mà es calenta _______________________
- L’aigua quan cau d’un pantà ________________________
- Quan els aliments es mengen i es fa la digestió ___________________________
- La llum del Sol ________________
5) Indica quines són fonts d’energia renovable (rodeja de verd) i quines no renovable (rodeja de negre)
Carbó Petroli Gas natural Sol Vent Aigua Biomassa.
6) Relaciona per a què s’utilitzen cadascun.
Carbó |
Energia elèctrica |
Petroli |
|
Gas natural |
|
Aigua |
Energia tèrmica |
Sol |
|
Vent |
Energia per als vehicles |
7) Resol les endevinalles.
- És una roca que es va formar fa milions d’anys ___ ___ ___ ___ ___
- És un líquid que es va formar fa milions d’anys ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___
- Emet una gran quantitat d’energia lluminosa i es renovable ___ ___ ___
- És una barreja de gasos que acostuma a trobar-se amb el petroli ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___
- Energia produïda pel vent ___ ___ ___ ___ ___ ___
- Energia produïda per l’aigua ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___
8) Indica quina forma d’energia....
- Emmagatzema una bateria ________________
- Emet una estufa _________________
- Té un vehicle _____________
- Transporta la xarxa elèctrica ___________
9) Indica quines transformacions d’energia es produeixen en cadascuna de les situacions:
- Connectar un ventilador______________________________________________________
- Moure el braç_______________________________________________________________
- Encendre un llum ___________________________________________________________
10) Completa l’esquema.
Fonts d’energia Energia D’energia renovable Petrolí D’energia no renovable Tèrmica Eléctrica Gas natural Urani Energia solar Energia eòlica Energia hidràulica Formes d’energia Mecànica Química Lluminosa Carbó |
_______________________ és el que produeix canvis en la matèria i permet fer un treball |
|
_________________ energia que es emmagatzema als aliments, les piles i les bateries entre altres.
|
_________________ Transporta el corrent elèctric |
|
|
|
Es troben en la Terra en quantitats limitades |
___________________ són recursos per a obtenir energia |
_________________ energia obtinguda de les reaccions de l’urani o altres.
|
Són inexhauribles |
|
|
|
____________________________Són: |
_________________ energia que tenen els objectes que es mouen
|
_________________ energia que passa d’u cos més calent a un altre més gelat
|
_________________ energia que transporta la llum
|
11) Energia calorífica o tèrmica provoca canvis. Relaciona
Canvi d’estat |
dilatació |
El calor provoca que la fusta crema i finalment, la fusta es transforma en cendra. |
Canvi de volum |
Combustió |
El líquid que conté el termòmetre augmenta de volum amb la calor corporal |
Canvi químic |
Fusió |
El gelat canvia a estat líquid a causa de la calor. |
12) Respon aquestes qüestions
- Què és un material conductor? _______________________________________________
- Què és un material aïllant? ___________________________________________________
- Posa un exemple de material conductor _______________________________________
- Posa un exemple de material aïllant___________________________________________
13) Digues si es verdadera o falsa.
- Un canvi d’estat es la dilatació
- Un canvi d’estat es la combustió
- Un canvi d’estat es la fusió
- La fusió és canviar de sòlid a líquid.
- La dilatació es un canvi químic
- La dilatació fa transformar la fusta en cendra
- La combustió es un canvi químic
- La dilatació es un canvi de volum
- La combustió es un canvi químic que provoca que la fusta es crema i es transforma en centra i fum.
CONTAMINACIÓ
14) Relaciona el que pot passar amb l’aire contaminat
Quan plou, les substancies químiques tornen a la Terra i ataquen els arbres i altres plantes. També contaminen rius |
Problemes de salut de les persones |
Causa al·lèrgies i malalties respiratòries com asma i bronquitis |
Danys en la vegetació i en l’aigua |
Pujada de temperatura del planeta, es descongelen els gels |
Temperatura del planeta més alta. |
15) Què coses contaminen l’aire? _________________________________________________
___________________________________________________________________________
16) Què produeix la contaminació a la vegetació, a l’aigua, a les persones i a la temperatura del planeta? ________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
17) Fes que un paisatge estiga contaminat i l’altre no.
RESPONSABILITAT
18) Mesures per a no contaminar. Encercla les que fas tu.
Reduir les compres de coses que poden convertir-se en deixalles |
|
Reutilitzar, es a dir, donar u altre ús a les coses abans de tirar-les |
|
|
Reciclar materials per a fabricar nous productes. |
|
Tancar la llum de l’habitació quan no hi ha ningú |
No deixar la porta del frigorífic oberta perquè el que hi ha dins es calfa i consumeix energia per a refredar-lo de nou |
|
No deixar encès el televisor si no mires la televisió, el mateix amb l’ordinador, els aparell de música, etc. |
|
|
No deixar córrer l’aigua de l’aixeta, sols obrir-la quan utilitzem l’aigua |
|
|
19) Respon aquestes preguntes.
- Què són les tres R? _____________________________________________________
- Què vol dir reduir? ______________________________________________________
- Què vol dir Reutilitzar? ___________________________________________________
- Què vol dir Reciclar? _____________________________________________________
- Per què cal apagar les llums quan no estic a casa o a
l’habitació ?__________
_________________________________________________________________________
- Per què cal tancar el frigorífic? ______________________________________________
- Per què cal desconnectar els aparells elèctrics? ________________________________
11) Posa els noms on correspon
Fusió Solidificació Vaporització Condensació
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario